fbpx
1 Corporate HEDER 749x500 - 5 tehnika samoodbrane koje treba da zna svaka žena
339

5 tehnika samoodbrane koje treba da zna svaka žena

U samoodbrani ne postoji jedan recept koji važi za sve situacije.

Ali nedvosmisleno postoje pokazatelji koji ukazuju na najčešće tipove napada kojima su izložene žene. Posmatrajući te pokazatelje možemo doći do nekoliko najčešćih fizičkih napada. Naravno, ne pričamo o različitim oblicima pretnji fizičkim nasiljem, narušavanja ličnog i intimnog prostora, ali ni oblicima dugotrajnog uznemiravanja, zlostavljanja ili bilo kog psihološkog nasilja, kome su žene, zasigurno, izložene. Nesumnjivo je da treba izgraditi kapacitete da se suočiš i prevaziđeš i ovakvu vrstu nasilja, ali ovde govorimo strogo o fizičkom aspektu.

Ako želiš da izađeš nepovređena iz najčeših
situacija koje mogu da dovedu do povrede,
ovo je 5 pokreta koja moraš da znaš.

Ovo je možda najčešće pitanje…”koje su najvažnije tehnike samoodbrane koje treba savladati da zna svaka žena”? Različiti instruktori vam mogu dati različite odgovore, ali ja lično verujem da je tu najbitnija statistika. Zašto? Jer prosto kad već moraš da iz jednog totaliteta da izdvojiš tek par stvari, statistika će ti reći šta je to što najviše ide na ruku tvom specifičnom problemu.

Moje osnovno mišljenje je da svako treba da zna da udari dlanom, da šutne u genitalije, da udari laktom, čekićem i slično…ovo su pokreti koje, praktično, koristiš u svakodnevnici kroz izvršavanje različitih radnji, verovatno ti treba tek malo smernica i korekcija da možeš da ih primeniš u kontekstu taktičke situacije. Zbog toga odgovor na pitanje koje su to najvažnije tehnike koje mora da zna žena ne uključuju udarce, jer to je, bukvalno, aksiom.

Drugi razlog zašto neću objašnjavati udarce se tiče konteksta. Tačnije, ideja samoodbrane za žene podrazumeva strogu primenu taktike “udari i beži”, a to znači primeniti udarce ili odbranu sa integrisanim udarcima i pobeći. Jedina situaciju u kojoj koristiš izolovano udarce je situacija preventivnog udarca ili napada. Međutim, moje iskustvo mi kazuje da ukoliko nemaju nimalo taktičkog treninga, scenarija i simulacija, većina žena nije u stanju da proceni pravi trenutak da izvede preventivni udarac. O procesu donošenja odluke za takvu akciju da i ne govorimo. Opet, reč je o većini, bez generalizacije. Ali ovaj tekst je pisan upravo za žene koje nemaju iskustva u treningu samoodbrane.

Poslednje, osoba koja te napada može biti neko koga poznaješ /i jeste u 60-70% slučajeva/ ili potpuni stranac-predator. Ovaj prvi te poznaje i ima priliku da ti uđe u prostor /lični ili intimni/ iz kog može vrlo lako, brzo i efikasno da lansira napad eksploatišući upravo poznanstvo ili skrivajući pravu nameru /koristeći obmanu/. Predator je druga priča. Velika je verovatnoća da mu ti nisi prva meta,  tako da ima ili dovoljno šarma ili je već vešt u napadu iz zasede, tako da momenat kad shvatiš šta se dešava, biće onaj gde su njegove ruke  već oko tvog vrata, struka ili te je udario u glavu. U tim momentima, da bi koristila udarce moraš da poznaješ odbrane.

Moje mišljenje je da žene treba da poseduju znanja i veštine koja će im omogućiti da izbegnu nasilnu situaciju i da su to daleko korisnije veštine. Ali i same odbrambene tehnike neophodne kako biste imale pun spektar odbrane, koji s tim u vezi treba da uključi preventivne obrasce ponašanja, ranu identifikaciju potencijalnog problema i alate da se suočiš sa nasiljem. Nasilje nije rešenje u 99% slučajeva, ali kad jeste, nemojte da se zavaravate, onda je jedino rešenje.

I  važna napomena, zaboravite one tvrdnje muškarac ne očekuje da će žena pružiti otpor i zato će ova tehnika raditi ili u sukobu muškarac-muškarac koristiće se udarci, dok će u situaciji muškarac-žena, muškarac koristiti tehnike za kontrolu i slično. Pretpostavke kojima ulepšavaš stvarnost te mogu ubiti. Ne radi to. Sve zavisi od druge osobe i konteksta i nikad ne možeš sa apsolutnom sigurnošću reći šta će osoba uraditi.

Zato je moj izbor tehnika sledeći:
1. Odbrana od šamara
2. odbrana od davljenja
3. odbrana od povlačenja za ruku
4. odbrana od obuhvata s leđa
5. odbrana sa davljenja na podu + ustajanje

ODBRANA OD ŠAMARA

Ovo je odbrana koja predstavlja suštinu instinktivnih odbrana iz Krav Mage  i ona koja sublimira puno principa samoodbrane i Krav Mage. Zapravo, reč je o odbrani od svih kružnih pokreta rukom koje može da izvede napadač i zapravo nema nikakve razlike da li namerava da ti udari šamar, da te udari pesnicom ili da te ubode nožem. Situacije u kojima se ovaj napad može desiti uključuju pre svega situacije socijalnog nasilja, posebno nasilja intimnog partnera. U idealnom svetu i idealnoj situaciji izvodiš odbranu i kontranapad simultano tako da eliminišeš mogućnost da te napadne drugim napadom ili udarcem. Postoji jedan preduslov da bi tehnika bila uspešna, moraš da držiš ruke podignutim ispred sebe na prirodan i neagresivan način. Zašto? Akcija je brža od reakcije, a ako su spuštene upitno je da li možeš da ih podigneš toliko brzo da zaštitš glavu. Uglavnom ne. Tako da nek ovo bude dodatna tehnika uz ovu. Uvek drži ruke podignutim!

Kako da izvedeš ovu odbranu?
  1. Podignite ruke između sebe i napadača
  2. Nakon što primetiš pokret ruke, blokiraj pokret napadača tako što ćeš usmeriti ruku na stranu /oko 45-60 stepeni od tela/ i zadržati 90 stepeni u pregibu lakta. Tvoja podlaktica će biti barijera koja će zaštititi tvoju glavu i šta god radila zadrži tu strukturu i ne pomeraj ruke nazad.
  3. Simultano sa blokiranjem usmeri drugu ruku ka bilo kojoj slaboj tački na glavi napadača, bilo da je to udarac dlanom, napad u oči ili vrat. Brzo vrati ruku nazad.
  4. Šutni nogom najkraćim putem po sred centralne linije napadača i po sred genitalija kao da treba da šutneš fudbalsku loptu.
  5. Pogledaj oko sebe i beži
NCP 2630 1024x683 - 5 tehnika samoodbrane koje treba da zna svaka žena
ODBRANA OD DAVLJENJA

Da li bi ste verovale kad bih vam rekao da je ovo opasniji napad od udarca rukom? Naravno, svi misle da je opasniji udarac jer se čini kao da više boli, ali ne zavaravajte se. Najčešći uzrok smrti kod udarca rukom nije sam udarac, već pad i udarac potiljkom u tvrdu površinu. A od davljenja je, baš to, davljenje. Ekstremno besni i ljuti ljudi dave i zato je potencijal za ozbiljnim povredama još veći, jer, jednostavno, ne znaš kad će se zaustaviti. Ujedno, iskusni predatori znaju da je davljenje odličan način za pacifikaciju osobe i uspostavljanje dominacije i kontrole jer te lišava tvoje elementarne potrebe za vazduhom. A svi znamo kako zastrašujuće može da bude kad ne možeš da dišeš. Iz svedočenja žena koje su pretrpele nasilje od strane intimnog partnera, ovaj napad je bio u samom vrhu. Predatori će ga koristi  u svrhu kontrole prilikom seksualnih napada ili pljačke.

Kako da izvedeš ovu odbranu?
  1. Ako napadač počne da te davi, postoji velika šansa da ćeš instuktivno spustiti bradu i odmah pomeriti ruke prema vratu.
  2. Međutim, umesto da pokušavaš da povučeš napadačeve ruke sa svog vrata , što je malo verovatno da ćeš uspeti, pogotovo ako  je napadač jači i krupniji, koristi svoje ruke kao kuke (sa palčevima uz kažiprst i rukama savijenim u svim zglobovima od vrhova prstiju do zgloba šake u obliku “C”) i “cimni” tim kukavama ka spolja u predelu palčeva napadača. Zamisli pokret “supermen cepa košulju”. E to je to.
  3. Ako je moguće, udari nogom u isto vreme po sred međunožja
  4. Udari još 2-3 puta rukom u slabe tačke na glavi ili potiljku protivnika /ako dobro pogodiš nogom biće savijen/ i svaki put je brzo vraćaj nazad
  5. Pogledaj oko sebe i beži
NCP 2721 1024x683 - 5 tehnika samoodbrane koje treba da zna svaka žena
ODBRANA OD POVLAČENJA ZA RUKU

Logično,  ovo je odbrana od situacije gde neko želi da te povuče negde gde ti ne želiš. Ovo je tehnika koja je odlična za odbijanje neželjenog kontakta, koji na skali opasnosti nisu ni blizu prethodne dve, jer ne nosi toliki potencijal za povredu. Zamisli situaciju gde se nalaziš u nekom klubu, uživaš ali neki navalentni lik jednostavno ne zna da prihvati ne za odgovor. Kako se okrećeš da odeš od njega, on te uhvati za ruku, kao “nemoj da ideš” i “gde si krenula”. Situacija može da eskalira ukoliko pružiš otpor i pokušaš snagom da se oslobodiš iz hvata i tad će napadač verovatno upotrebiti obe ruke. Naravno, može biti i ozbiljnijih situacija popout pokušaja da te neko uvuče u auto ili u prostoriju u kojoj bi bila izolovana. Ova odbrana može da se upotrebi i u situaciji kad te drži sa jednom ili sa dve ruke, da ne komplikujemo previše.

Kako da izvedeš ovu odbranu?
  1. Nakon što osoba uhvati tvoj ručni zglob, pokušaj da stisneš pesnicu  uhvaćenom rukom, to bi trebalo da bude i nekako prirodno ako pružaš otpor
  2. Drugom rukom uhvati svoju pesnicu
  3. Pokušaj da rotiraš ruku tako da lakat uhvaćene ruke bude iznad ruku napadača
  4. Provuci lakat između ruku napadača kao da hoćeš da udarš laktom nešto što je na dole
  5. Istovremeno sa pokretom ruku, iskorači u stranu i ako uspeš blago se spusti u kolenima /pogotovo ako je napadač jak jer ćeš tako dodati i težinu u ovaj pokret, a samim tim i više snage/
  6. Pogleda oko sebe i beži ili jasno postavi granice
NCP 0156 1 1024x683 - 5 tehnika samoodbrane koje treba da zna svaka žena
ODBRANA OD OBUHVATA SA LEĐA /BEAR HUG/

Klasičan napad predatora iz zasede, pogotovo seksualnih prestupnika koji nisu naoružani ili situacija otmice. U ovom slučaju napadač ima mogućnost da te lako podigne i prebaci na drugu lokaciju ili jednostavno da te obori na zemlju ili, pak, da te podigne i baci na zemlju, što je najgora opcija. Napad može da bude preko ruku, oko struka, oko grudi , sa zarobljenom jednom  rukom i sve druge moguće varijacije. Ovde ćemo se zadržati na najtežoj opciji gde napadač prilazi s leđa i uspostavlja hvat preko ruku.

Kako da izvedeš ovu odbranu?
  1. Ako vas napadača obuhvati rukama s leđa, prva reakcija treba da bude da iskoračite nogom napred kako iste zadržali ravnotežu. Ovo će biti prirodno jer će napadač preneti deo sile usmerene ka napred, tako da jedini način da ne padneš glavom napred je da iskoračiš.
  2. Spusti svoje težište tako što ćeš se saviti u kolenima i blago nagnuti napred, Spuštanje vašeg centra gravitacije ima još jednu veliku prednost: čini vas stabilnijim i težim za podizanje,
  3. Rukom koja je bliža napadaču, udarite nekoliko puta u genitalije otvorenom šakom sve dok hvat napadača ne popusti ili se ne napravi prostor između vas
  4. Izvuci ruku tako što ćeš je priljubiti uz svoje telo i usmeriti lakat ka gore i prvoući u predelu ruke napadača
  5. Kad izvučeš ruku, usmeri svoj lakat ka napadaču i nanesi udarac laktom iza sebe
  6. Nastav da udaraš laktom i istovremeno se okreći ka napadaču
  7. Kad se okreneš, jako podigni koleno u vis tako da udariš između nogu. Ako je potrebno ponovi više puta
  8. Pogledja oko sebe i beži
NCP 4246 1024x683 - 5 tehnika samoodbrane koje treba da zna svaka žena
ODBRANA NA PODU SA USTAJANJEM

Dobro, jedan od gorih scenarija. Nije bitno kako si dospela na zemlju, da li si pala, spotakla se ili te napadač oborio, ono što ćeš uraditi sledeće je ono što je zaista važno. A to je da USTANEŠ ŠTO PRE. Zapamti pravilo od 3 sekunde, to je vremenski okvir za koji moraš da ustaneš jer već nakon 5-7 sekundi tvoje šanse da ustaneš su znatno manje. Napadač će naravno želeti da te kontroliše bilo davljenjem, bilo držanjem ruku ili pritiskanjem kukova ka podu ili jednostavno svojom težinom. Nije strano ni da udari. Logčno ovo je pozicija u kojoj se možeš naći prilikom pokušaja seksualno orijentisanog napada, ali nije nužno jer koji god cilj da ima napadač uvek će iskoristiti situaciju kad se nađeš na podu jer mu pruža laku kontrolu nad tobom i tvojim kretanjem.

Kako da izvedeš ovu odbranu?
  1. Kad se nađeš na podu, napadač će pokušati da te kontroliše. Najčešće će to biti pokušaj davljenja jer to omogućava brzu pacifikaciju i pri tom, onemogućava te da koristiš svoj glas i vičeš, dozivaš u pomoć i slično. Ako je reč o seksualno orijentisanom napadu, ovaj scenario je još verovatniji jer će drugu ruku iskoristiti da skine odeću-svoju ili odeću mete.
  2. Skloni jednu ruku pokretom “kuke” kao u tehnici br.2 dok drugom rukom napadaš oči protivnika U ovom koraku je ključno da napraviš prostor između sebe i napadača, tj se bar malo uspravi
  3. Ubaci nogu između vas, u prostor koji si maločas stvorila, tako što ćeš postaviti potkolenicu dijagonalno na torzo napadača i tako da koleno dođe na suprotno rame napadača
  4. Izvedi pokret koji je kombinacija guranja i udarca potkolenicom kako bi napravila još prostora između sebe i napadača
  5. Kad se stvori prostor, jako udari drugom nogom u pravcu napadačeve glave
  6. Kreni da udaraš sa obe noge, pokretom kao da voziš bicikl
  7. Ustani tek kad je napadač pao ili se povukao par metara i to tako što ćeš prebaciti nogu na drugu stranu tela u poziciju niskog starta, kao što rade sprinteri na startu trke
  8. Beži i trči kao Bolt ako treba
NCP 9292 1024x683 - 5 tehnika samoodbrane koje treba da zna svaka žena

Na kraju, imajte na umu da tehnike bilo kog sistema samodbrane nisu “magična pilula”koja će raditi u svakom slučaju. Nekad neće uopšte raditi jer je npr. napadač suviše dobro pripremio napad tako da koliko god da si dobra jedostavno ništa neće funkcionisati ili jednostavno, napadač je životinja neosetljiva na bol. Pored toga, mentalni momenat u samoodbrani igra neviđeno važnu ulogu, jer koliko god da izvodiš dobro tehniku i razumeš principe, ukoliko ti manjka kontrola straha ili emocionalnog uzbuđenja ili ne možeš da se instant prebacuješ u mentalni modus za borbu, nema te tehnike koja će ti pomoći.

Toliko za sad, ukoliko ti se dopao blog možeš da baciš pogled i na naš kurs samoodbrane za žene “Atena” na kom detaljno učimo ove i mnoge druge tehnike i “utiskujemo” u polaznice kroz serije stres drilova i simulacija.

Top